grenzen stellen

wood garden fence board

Foto door Pixabay op Pexels.com

Stress en verdriet om de onvervulde kinderwens kan je niet even thuis laten als je de deur uitstapt. Als je zelf (nog) geen kinderen hebt – en er wel wil – kan de relatie met werk, familie, vrienden en bredere omgeving onder spanning komen staan.

Gesprekken over de kinderen hoor je overal: op het werk, in de familie, in vriendengroepen, op de sportclub.  Je zelfwaarde-gevoel krijgt al genoeg een flinke deuk als kindjes krijgen niet zo vlot gaat.  Adviezen en schuine moppen over je kinderwens kan je al helemaal missen en die talrijke babyborrels laat je ook liever aan je voorbij gaan.  Hoe groter de confrontatie in je omgeving met bolle buiken en baby’s van anderen, hoe moeilijker je het kan krijgen.

Mild zijn voor jezelf is een kunst die je kan leren. Evenals het respectvol maar kordaat grenzen aangeven, aan werkgevers, collega’s, maar ook aan mensen die je dierbaar zijn.

Probeer onder woorden te brengen wat ongepaste uitspraken met jou doen. Welke gevoelens en gedachten komen er bij jou omhoog? Vertel dit ook tegen degene die dergelijke uitspraken doen.

Grenzen stellen èn leren aanvoelen wat het is dat jij nodig hebt om je goed te voelen èn het kenbaar maken van die behoeftes aan anderen, zijn ook vaardigheden die goed van pas kunnen komen als je in een fertiliteitstraject stapt. Wensouders die met medische hulp zwanger zijn geworden, vertellen achteraf toch vaak dat ze op één of andere manier handelingen van artsen of medewerkers in de fertiliteitscentra als grensoverschrijdend hebben ervaren. Hoe geef je op een respectvolle manier grenzen aan in een medische setting? Ook dat kan je leren bij Knooppunt Vijf.

Wil je leren hoe je beter grenzen kan aangeven vanuit een mildheid voor jezelf? Vraag hier een counselingtraject grenzen aangeven aan.